Úvod do návrhu a tvorby marketingového plánu
Jak už jsme si řekli v některém z minulých dílů, důležitou součástí plánu bude vyjasnit si následující body. Nyní je ale budeme už nazývat marketingovými termíny.
Marketingová analýza současného stavu (Kde jsme? Odkud vycházíme?)
Abychom následně mohli porovnávat a měřit úspěšnost plnění plánu, musíme mít nějaký relevantní vstup – vstupní analýzu. Co a jak analyzovat? Je potřeba se zamyslet nad všemi věcmi, které ovlivňují náš současný marketing.
Mezi ně patří např.:
- a) Vaše firma
- b) Vaše produkty a služby
- c) Zákazníci
- d) Různé vnější vlivy jako např. kurz měny, politická situace, hospodářská situace, daňové zatížení, konkurence aj.
Pro analýzu použijte metodu SWOT, kde si do tabulky ke konkrétním bodům určíte slabé a silné stránky, příležitosti a hrozby.
Marketingové cíle (Čeho chceme dosáhnout? Jaký je cíl cesty?)
Představte si svou firmu v budoucnu. Jak byste chtěli aby vypadala? Vaše cíle si ale musíte konkrétně stanovit tak, aby byly měřitelné. Budete potřebovat vědět, v kterém bodě se na své cestě právě nacházíte.
Cíle dělíme na:
a) strategické – dlouhodobé tzn. víceleté
b) taktické (v rámci jednoho období – obvykle 1 rok)
– taktické cíle by měly respektovat a kopírovat cíle strategické
– možnost flexibilní reakce na aktuální potřeby plánu
Mezi Vaše cíle pak mohou patřit:
- a) podíly na trhu
- b) množství zákazníků (databáze)
- c) obchodní výsledky (zisky, obrat atp.)
Marketingová komunikace a mix (Jak chceme dosáhnout stanovených cílů?)
V tomto okamžiku se nebudeme snažit určovat konkrétní formy Vašich nástrojů, pouze určíme obecný rámec, kde se budeme v rámci mark. komunikace pohybovat.
a) Marketingový mix – je spojení čtyř základních mark. nástrojů tzv. 4P (produkt, cena, místo a propagace)
b) Marketingová komunikace – je souhrn aktivit, které musíte provést, abyste dosáhli taktických (ročních cílů).
Vše musíte kontrolovat a analyzovat aneb jste na správné cestě za Vaším cílem?